Sunday, August 21, 2011

Pajeri Nenas Favorite En Amri

Salam all,
Tinggal beberapa hari saja before Ramadhan tinggalkan kita. Untuk aku dan En. Amri, Syawal tahun ni paling bermakna coz for the 1st time kami dapat sambut raya sama-sama. Perasaan aku? Mestila excited..tapi serabut jugak la. Sebab after kami bercuti di Perak selama 2 minggu, kemungkinan besar En. Amri nak buat rumah terbuka. So, aku agak susah hati sikit sebab AKU TAK PANDAI MASAK. Tak tahu nak buat menu apa. Kuih raya pun asyik tak jadi..sakit hati sangat. Ok enough pasal persiapan raya yang buat aku sesak nafas.
Entry kali ni, nak story-mory pasal PAJERI NENAS yang aku berjaya buat untuk berbuka last week. Tok guru aku macam biasala...MYR. Sebelum kawin, aku tak pernah masak pun PAJERI NENAS, tapi memandangkan ini favorite En Amri..jadi terpaksa la belajar. Setiap kali aku masak Pajeri Nenas mesti dia tambah nasi berkali-kali. Seronok tengok dia makan. 

Ok here is the recipe PAJERI NENAS yang dah jadi favorite En. Amri :

PAJERI NENAS
Resipi Asal : Pajeri Nenas oleh umie_e

Pajeri Nenas Favorite En. Amri
Bahan-Bahan :
000
Nenas
100ml santan cair (aku selalu kurangkan) 
1/2 sudu makan udang kering (blend)
1/2 labu bawang besar (blend)
1 1/2 ulas bawang putih (blend)
1/2 inci halia (blend)
1 sudu makan serbuk kari daging
1 sudu makan kerisik
1 sudu makan gula perang (lebihkan pun tak apa..ikut suka U)
sedikit garam


1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan yang di"blend"kan.
2. Masukkan serbuk kari dan tumis sampai garing.
3. Masukkan air.
4. Tuangkan santan dan kacau sebentar.
5. Masukkan kerisik dan garam.
6. Masukkan nenas dan gula.
7. Masak sampai mendidih.
8. Sedia untuk di ngap.

P/s : Kalau lepas makan tu masih ada baki kuah pajeri, simpan la. Nanti esok just hangatkan dan tambah nenas saja.(Tips dari orang yang berpenyakit "M" syndrom macam aku).

2 comments:

  1. Assalamualaikum...
    sama macam ucu buat pajeri nenas.
    Terimakasih singgah D ucubakery.
    Link My Life..My Story ucu dah letak D Dapur Idaman ucubakery datang tengok ye...tq

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam kak
    suami saya yg suka sangat pajeri ni
    insyaAllah saya akan lawat blog akak lagi
    thank u ya kak sebab selalu bagi saya idea nak masak untuk suami

    ReplyDelete