Monday, August 15, 2011

Cucur Udang Bersama Kuah Kacang

Actually before this aku tak pernah buat kuah kacang. 5 tahun sambut raya kat Jepun, aku selalu mengelak bila orang mintak aku prepare kuah kacang. Tak tahu kenapa...but maybe coz Mama aku sendiri pun jarang buat kuah kacang. But, since last 2 weeks En Amri ada mentioned dia teringin nak makan CUCUR UDANG BERSAMA KUAH KACANG. Mula-mula aku buat ignored jer..I thought bila aku buat dunno, dia akan lupa. But, I was wrong...last Saturday once again he requested Cucur Udang dan Kuah Kacang lagi. Adoiiiii laaaaa !!!!!! Nak tak nak, terpaksa jugak aku memberanikan diri buat Kuah Kacang for the first time in my life.

Untuk resipi Kuah Kacang, aku guna resipi dari MYR with a little bit modification (sorry ye tuan punya resipi. Suka-suki saya ubah resipi ni ikut tekak saya). Dan untuk Cucur Udang, aku just guna Tepung Cucur Udang Adabi + kucai, udang, cili hidup dan bawang besar (hehehehe..sedang dijangkiti "lazy syndrome"). 

Ok here is the recipe :

KUAH KACANG 

Cucur Udang dan Kuah Kacang requested by  En Amri
Bahan-bahan :

1 cawan Kacang (goreng dengan minyak tanpa buang kulit sampai kuning sikit)
3 sudu besar cili kisar (lebihkan kalau suka pedas)
1/2 biji bawang merah
1/2 biji bawang putih
garam + gula secukup rasa
sedikit air asam jawa
air 
1 batang serai (tambah sendiri)
1/2 inci halia (tambah sendiri)
sedikit udang kering (tambah sendiri)


1. Kisar bawang merah, bawang putih, serai, halia dan udang kering sampai hancur.
2. Masukkan kacang dan air ke dalam blender dan kisar. Jangan lama sangat. Takut kacang terlebih hancur nanti. Dan jangan kejap sangat, nanti kena komen macam aku.
3. Tumis cili boh. Masukkan bahan-bahan yang kisar tadi.
4. Masak sampai pekat.


So berbuka malam tadi, tercapai la hajat En. Amri. Tapi dia komen "Kacang Lin ni kasar sangat. Next time blend lama lagi." Huhuhu..tapi aku tengok dia yang sental lebih.

To my baby : Hutang sudah langsai ye!! Jangan buat muka kucing Shrek lagi.

No comments:

Post a Comment