Saturday, May 24, 2014

Panduan Nak Daftar Kelahiran Baby

Lama dah tak meng"update" blog ni. Asyik dok update kat rumah satu lagi. Entry kali ni nak bagi tips pasal nak daftar kelahiran anak since ramai orang merungut kena datang 2 or 3 kali ke JPN sebab dokumen tak lengkap. Nampak sangat anda tak pernah baca borang pendaftaran kelahiran yang nurse bagi tu kan. Tau-tau isi nama anak..isi maklumat mak bapa kemudian terus ke JPN nak daftar anak. Banyak cantik...anda ingat petugas kaunter JPN tu duduk sebelah rumah anda ke nak tau bila anda nikah, anak no berapa, check perut kat mana. Tension wehh petugas kaunter bila mintak dokumen itu ini...tapi tak ada. So, meh sini saya nak bagitau dokumen apa yang perlu anda bawa sewaktu nak daftar baby :

1. Borang pendaftaran kelahiran anak (borang warna putih + hijau) dan Pengesahan kelahiran. Dua benda ni biasanya pihak hospital yang bagi time si Ibu nak keluar hospital. 

2. Buku check up perut si ibu. Kalau g check up klinik kerajaan bukunya warna pink. Kalau check up swasta biasanya dalam bentuk appointment kad. Kat bawah ni ada contoh rupa buku pink dan appointment kad hospital swasta. 

Buku rekod check perut ibu bagi hospital kerajaan @ buku pink

Contoh rekod temujanji check perut ibu bagi hospital swasta
3. Sijil nikah. Yaaaaaaaaaaaaaaa...yang ini selalu orang tak bawa. Kerap jugak urusan pendaftaran tergendala sebab sijil nikah tinggal kat rumah sedangkan si ibu berpantang kat kampung. Dah satu hal pulak nak kena balik rumah. Jadi..bila nak balik kampung untuk bersalin..mintak bawa sijil nikah sekali. Salinan sijil nikah tak diterima ye..

3. My Kad Suami Isteri. Bagi pasangan yang guna passport mintak bawa passport. 

4. Buku baby. Yang ini ada JPN mintak..ada yang tak. Jadi supaya anda tak payah berulang-alik, sila lah bawa. Ringan je pun. 

Contoh buku baby bagi yang buat rawatan di hospital kerajaan
Ok..kat sini nak bagi tips yang mungkin berguna :

1.  Kalau nak letak nama Muhammad..sila penuhkan ejaan MUHAMMAD bukan MOHD.
2.  Pastikan nama anak anda membawa maksud yang baik-baik. Bagi yang nak guna nama-nama Allah, mintak tolong pastikan maksud penuh nama anak anda dahulu. 
3. Alamat kat ruang maklumat isteri tu ialah alamat yang akan diletakkan dalam sijil lahir anak. Jadi sila fikir dulu sebelum isi. Ada orang nak letak alamat  rumah tempat tinggal, ada orang nak letak alamat kampung tempat berpantang. 
4. Tempoh pendaftaran : 1 - 14 hari - free. 14 - 42 hari - kena bayar RM 5. 42 hari dan seterusnya..sila ke kaunter JPN. Ni payah sikit nak terang kat sini. Jadi..sila lah daftar anak anda secepat mungkin. 
5. Untuk borang pendaftaran kelahiran dan pengesahan kelahiran..tolong pastikan no IC dan nama si ibu tu betul. Sometime pihak hospital tersalah tulis. Jadi, tak pasal-pasal anda kena pergi balik ke hospital untuk pembetulan.
6. Please don't argue pasal umur anda di sijil kelahiran anak. Umur tu dikira ikut bulan. Kalau tahun tu anda sepatutnya 30 tapi anak lahir sebelum birthday anda, umur yang tertera di sijil lahir anak anda adalah 29 tahun. 

Itu saja rasanya info yang saya dapat sharekan bersama. Kalau ada yang silap..mohon maaf dan diberi pencerahan. Akhir kata : Bila dapat borang pendaftaran kelahiran anak dari hospital, sila ambil sedikit masa untuk baca isi kandungan borang tersebut.

13 comments:

  1. info yg bagus .hri tu ada bc di blog kira sakura.
    thanks sis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekadar berkongsi ilmu sebab ramai sgt yg dtg jpn tp dokumen x lengkap.selalunya org terlups sijil nikah

      Delete
    2. nak tanya,kalau mcam saya bersalin dekat kampung,dari mengandung tiada apa² klinik kandungan sampai la bersalin.mcam mna tu..mcam mna nak memohon sijil lahir anak.pls bagi pencerahan

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hari ke15 Baru mula caj denda rm5 sehari

    ReplyDelete
  4. Tq so much sis for the info. Its help much my mystery in mind.

    ReplyDelete
  5. Wahh trima kasih. Info sngt berguna. Anak pertama biasa tjadi silap mcm ni. Tp saye nk tambah sikit lah. Semua borang tu elok photostat dlu. Sbb sye kne bawa original&salinan

    ReplyDelete
  6. Betul ker sekarang nak daftar nama anak ada limit, tak boleh terlalu panjang? Minta pencerahan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  7. Betul ker sekarang nak daftar nama anak ada limit, tak boleh terlalu panjang? Minta pencerahan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  8. Kalau nak daftar sijil baby,mak kandung kena ikut sekali ke tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu. Saya dua2 anak suami yg gi daftarkan sorang2. Tau2 je blk rmh da bawa sijil kelahiran.

      Delete
  9. Saya mau Tanya bah mcm mne urus kad klinik lama... Tapi dalam kat klinik cuma ada surat kematian bapa sama mama saya itu guna passport tapi mama saya ni saya tidak tau suda pergi mana??..sekarang ni saya meneruskan hidup sendiri menunmpang sama jiran saya...saya Di lahir Kan Di Malaysia saya membesar Di Malaysia tapi msalah nya saya tiada surat apa2 Di pakai..macam mana tu??..

    ReplyDelete