Wednesday, October 1, 2014

Minum Petang : Lemon Cupcakes

Lagi sekali saya muncul kembali setelah sekian lama menyepikan diri. Kali ni nak share resipi pulak. Lately mood mem'baking' dah mula kembali. Ali dan Adik dah besar jadi Mamanya dah boleh mula baking. Seronok.... Tapi yang sedihnya En Amri tak tinggal dengan kami. Jadi tak ada orang nak habiskan hasil air tangan saya. 

Last week saya cuba buat Lemon Cupcakes. Tiba-tiba tekak teringin nak makan something yang masam dan manis. Saya masuk dapur dan cari bahan-bahan. Alhamdulillah...since semua bahan dah ada, jadi saya pun mulakan projek mem'baking'. Mak su dan Opah jaga Ali dan Adik. Tapi sekali sekala Ali datang dapur tanya Mama "Cupcake..cupcake?". Tak sabar hero Mama ni nak makan cupcake.

Resipi asal saya ambil dari Blog Nennie Kuzaifah. Saya separuhkan kuantiti bahan dan guna tepung naik sendiri. Hasilnya....super delicious. Kek lembut and very lemony. Suka sangat. Tapi dua budak kecik ni tak berapa nak suka. Ali makan 2 biji while Adik cuma makan....tak pasti berapa sebab dia share dengan saya, Mak su dan Opah (everytime kami makan dia mintak). Apapun bagi saya resipi ni memang terbaik dan wajib dikongsi.


Bahan-bahan

130g tepung naik sendiri
100g gula castor (lebihkan kalau suka manis)
115g butter (suhu bilik)
2 biji telur
1/2 sudu kecil esen vanilla
parutan kulit lemon dari 1 biji lemon
perahan air lemon dari 1 biji lemon

1. Panaskan oven 180 darjah.
2. Pukul gula dan butter sampai putih.
3. Masukkan sebiji demi sebiji telur sehingga sebati.
4. Masukkan parutan kulit lemon dan esen vanila. Gaul hingga sebati.
5. Masukkan tepung sedikit demi sedikit diselang-selikan dengan perahan air lemon. Gaul dengan menggunakan sudu.
6. Masukkan dalam paper cup dan bakar selama 20 - 25 minit.

Mudah kan. Untuk mendapatkan kek yang lembut dan gebu, saya nasihatkan anda gunakan butter (bukan mentega atau buttercup atau lepa susu). Disebabkan saya nak cepat, saya cuma paipkan whipping cream yang dalam silinder. Hehehe....sejak dah ada anak..semua mau instant.

SELAMAT MENCUBA

6 comments:

  1. Nampak sedap! Mesti Ali dan adik hepy sebab dapat makan homemade cake daripada Mama (^^,)
    Yana follow cni #354 ~

    ReplyDelete
  2. tengok gambar pun dah tau sedap ni...yummy.

    Lily pun dah lama tak baking2..blh cuba ni.. :)

    ReplyDelete
  3. Senang je nk buat lily.qis pun boleh tolong

    ReplyDelete
  4. Salam kenal! Saya dari team Kumpulbagi.
    Jika Anda mau share dan download files dengan gampang kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
    Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya.
    Coba servis kami tanpa registrasi:)

    ReplyDelete