Monday, July 18, 2011

Kerja Oh Kerja

Its has been almost half year aku jadi full time housewife. Sometime bila kena tinggal sorang-sorang macam sekarang, teringin nak kerja balik. Teringat balik masa kerja kat Intel dulu. Bangun pukul 6 pagi and siap-siap pergi kerja, pukul 7 van datang ambil. Kalau aku lambat bangun, nanti minta Hui Yin tolong ambilkan (rindu pulak dekat minah sepet tu). Then pukul 11.45, aku dan Hui Yin akan pergi lunch (walaupun lunch hour start pukul 12). Balik pukul 5 petang (kalau Chris mintak tolong, terpaksa  kerja sampai pukul 8 or 11 malam). Sampai rumah kepala otak dah rasa macam nak pecah, badan rasa penat dan hati rasa sarat dengan stress. And esoknya, bermula lagi routine yang sama...till weekend..boleh la release tension sikit. 
Bila fikir tu semua balik...hehehehe..macam tak sanggup den nak korje macam dulu. Rambut pun banyak yang luruh..almost botak kat depan ni disebabkan stress yang tak dapat dilepaskan. I know, stress is one part of working lifestyle...but aku cuma harap, bila penat dan stress...balik kerja..sampai rumah aku dapat hilangkan semua tu. I really hope I can find a job here. But.....till sekarang...penat dah print dan pos resume, satu kerja pun tak mau melekat. Mungkin ada kelemahan dari pihak aku...but yang pasti for engineering degree holder memang susah nak cari kerja di Sabah. Kebanyakkan job vacancy disini demand for business or HR field of study + they want Sabahan bah!!!!!
Aku pernah attend interview di Cosmopoint College as Eksekutif Hal Ehwal Pelajar. Dalam job requirement dia tulis degree in any filed. So, aku pun apply and berjaya dijemput menghadiri interview. The interview was held in English, so interviewer tak aspects aku orang semenanjung until she asked me "When you came back to Sabah?". Adoi yaaaaa!!!!!! Aku pun terpaksa la mengaku, I'm not Sabahan. Aku baru pindah Sabah ikut husband. After that everything become bitter and sour. So, sebelum 3 bulan, aku dah tau apa keputusan interview tu. 
And rite now, I still unemployed. Kalau di Semenanjung, ramai antara kita merungut bila job requirement asked for "can speak mandarin or chinese". But, kita still ada banyak lagi pilihan company lain yang nak hire pekerja tak kira kaum. Disini pulak, aku terpaksa struggle dengan job requirement yang mahukan orang Sabah juga. Cuma syarat tu tak dinyatakan secara terang-terangan. Sakit hati?!!!!! Memang terasa didiskriminasikan sangat. Tapi apa boleh buat...dah hidup ditempat orang. Sabar saja la...
Sometime terfikir jugak nak balik semenanjung dan cari kerja disana. Tapi, rasanya tak sanggup nak tinggalkan Amri dekat sini. Apa guna aku kahwin kalau cuma dapat jumpa hubby aku 4 or 5 kali setahun. Better kami tak payah habis duit beribu-ribu untuk kahwin. So, sekarang aku redha dan serahkan urusan ni pada Allah saja. Yang aku boleh buat just keep sending my resume and apply for job. 
Untuk insan-insan diluar sana yang mengalami nasib macam aku, ini ada sepotong tafsir ayat Al-Quran yang mungkin boleh jadi pengubat hati:

"Ketetapan Allah pasti datang, maka jangan lah kamu meminta agar dipercepatkan datangnya. Maha suci Allah dan Maha Tinggi Dia dari apa yang mereka persekutukan." - An-Nahl ayat 1.

p/s : Baca surah An-Nahl teringin pulak nak makan madu..Hehehehehe!!!!!

No comments:

Post a Comment