Showing posts with label puding roti bakar. Show all posts
Showing posts with label puding roti bakar. Show all posts

Tuesday, November 15, 2016

Puding Roti Again and Again

Tengok tajuk..mesti terfikir kan..banyak sangat ke roti lebih kat rumah saya kan? Actually kadang-kadang memang banyak pun sebab bila roti kat rumah ni dah habis..sometime saya dan Ayah akan beli serentak. So dekat rumah akan ada 2 buku roti. Tapi yang comfirm habis cuma sebuku je..yang sebuku lagi kalau tak ada inesiatif nak buat benda lain...roti tu biasanya akan terbiar sampai expired. Bila dah expired...jawabnya terpaksa lah ke tong sampah. Selalunya kalau ada roti lebih saya akan buat puding roti ataupun pizza. Kali ni saya tempek resipi puding roti dulu. 

So far ini resipi puding roti terbaik yang pernah saya buat. Struktur puding tak terlalu basah. Kalau ikut resipi asal kena letak kismis tapi saya replace kan dengan coklat chip. Masa buat puding ni saya buat sekali sos kastard so saya kurangkan gula dalam puding. Bagi yang tak nak buat sos kastard boleh lebihkan gula untuk puding.  



PUDING KASTARD

8 keping roti putih
2 cawan susu segar
4 sudu besar gula castor
2 sudu besar mentega (cairkan)
2 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla
Coklat chip

1. Panaskan susu dengan api kecil. Angkat sebelum susu mendidih.
2. Masukan mentega dan gula. Kacau sedikit bagi gula larut.
3. Tuangkan adunan tadi ke dalam roti yang telah dikoyakkan jadi cebisan roti. Biar roti terendam sehingga adunan sejuk.
4. Masukan telur dan esen  vanilla. 
5. Bila adunan dah sebati, masukan coklat chip.
6. Masukan ke dalam loyang. Taburkan coklat chip .
7. Bakar ke dalam oven suhu 180C sampai masak (lebih kurang 45 minit hingga 1 jam).

SOS KASTARD

1 tin susu cair
1/4 tin air
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar gula 
1 sudu teh esen vanilla

1. Masukan susu dan tepung kastard ke dalam periuk. Kacau supaya tepung kastard tak berketul.
2. Panaskan adunan tadi atas api. Terus kacau.
3. Masukan gula dan esen vanilla. Terus kacau sampai sos jadi pekat.

Friday, August 23, 2013

Food Craving 2 : Puding Roti Bersama Kuah Kastard

Ini kes mengidam lagi. Agaknya tekak saya dah boring dengan menu raya, tiba-tiba je tekak ni teringin nak makan PUDING ROTI DENGAN SOS KASTARD. Bila dah dikatakan mengidam tu, means tak boleh nak tangguh-tangguh lagi dah. Sebaik saja Ali Amrsyar tido, saya terus masuk dapur. After almost 1 jam ber"pong pang" di dapur, ini lah hasilnya :

Puding Roti Bersama Kuah Kastard
Sorry lah gambar puding roti ni agak kurang menyelerakan sikit sebab saya snap sebaik saja habis bakar. Masa ni tekstur puding agak lembik lagi. Esoknya waktu nak makan untuk kali yang ke-2, tekstur dan rasa dia lagi sedap. My toddler siap boleh habiskan sepotong lagi. Apa yang saya suka sangat pasal puding ni, bila makan part yang over baked sikit. Rasa crunchy + sos kastard yang agak pekat = heaven. 

Puding Roti Bersama Sos Kastard

Bahan-bahan

Untuk Puding
7-8 keping roti 

* 500 ml susu segar 

* 4 sudu besar gula halus
* 2 biji telur
* 1 sudu teh esen vanilla
* 1 sudu kecil serbuk cinnamon
2 sudu besar butter - cairkan
3 sudu besar kismis

Untuk Sos Kastard
1 tin susu cair
1/4 tin air (guna tin susu cair tadi)
2 sudu besar tepung kastad
2 sudu besar gula

Untuk Puding Roti
1. Satukan bahan-bahan bertanda *. Kacau rata. 
2. Koyakkan roti dan rendam dalam campuran bahan bertanda *. Rendam seketika sampai roti menyerap campuran tadi.
3. Masukkan separuh kismis dan butter yang dicairkan. Gaul rata.
4. Masukkan adunan ke dalam loyang dan taburkan baki kismis. Tekan sedikit kismis dengan menggunakkan sudu.
5. Bakar pada suhu 180 darjah selama 30 minit (saya bakar selama 40 minit. Ikut oven masing-masing).

Untuk Sos Kastard
1. Satukan susu cair, air dan gula. Panaskan atas api yang perlahan.
2. Masukkan tepung kastard, Terus kacau sampai sos menjadi pekat.