Tuesday, November 15, 2016

Puding Roti Again and Again

Tengok tajuk..mesti terfikir kan..banyak sangat ke roti lebih kat rumah saya kan? Actually kadang-kadang memang banyak pun sebab bila roti kat rumah ni dah habis..sometime saya dan Ayah akan beli serentak. So dekat rumah akan ada 2 buku roti. Tapi yang comfirm habis cuma sebuku je..yang sebuku lagi kalau tak ada inesiatif nak buat benda lain...roti tu biasanya akan terbiar sampai expired. Bila dah expired...jawabnya terpaksa lah ke tong sampah. Selalunya kalau ada roti lebih saya akan buat puding roti ataupun pizza. Kali ni saya tempek resipi puding roti dulu. 

So far ini resipi puding roti terbaik yang pernah saya buat. Struktur puding tak terlalu basah. Kalau ikut resipi asal kena letak kismis tapi saya replace kan dengan coklat chip. Masa buat puding ni saya buat sekali sos kastard so saya kurangkan gula dalam puding. Bagi yang tak nak buat sos kastard boleh lebihkan gula untuk puding.  



PUDING KASTARD

8 keping roti putih
2 cawan susu segar
4 sudu besar gula castor
2 sudu besar mentega (cairkan)
2 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla
Coklat chip

1. Panaskan susu dengan api kecil. Angkat sebelum susu mendidih.
2. Masukan mentega dan gula. Kacau sedikit bagi gula larut.
3. Tuangkan adunan tadi ke dalam roti yang telah dikoyakkan jadi cebisan roti. Biar roti terendam sehingga adunan sejuk.
4. Masukan telur dan esen  vanilla. 
5. Bila adunan dah sebati, masukan coklat chip.
6. Masukan ke dalam loyang. Taburkan coklat chip .
7. Bakar ke dalam oven suhu 180C sampai masak (lebih kurang 45 minit hingga 1 jam).

SOS KASTARD

1 tin susu cair
1/4 tin air
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar gula 
1 sudu teh esen vanilla

1. Masukan susu dan tepung kastard ke dalam periuk. Kacau supaya tepung kastard tak berketul.
2. Panaskan adunan tadi atas api. Terus kacau.
3. Masukan gula dan esen vanilla. Terus kacau sampai sos jadi pekat.

1 comment: