Thursday, March 2, 2017

Scones....Cubaan Kedua

Assalamualaikum
Malam semalam cuba buat scones lagi. Last month dah try buat tapi resipinya tak berapa nak betul. Bentuk scones tu dah ada...tapi sconesnyer keras. Huhuhuhu....time buat tu pun dah tau sukatan tepung terlalu banyak. Itupun saya tak follow resipi tu betul-betul...kalau follow...agaknya scones saya jadi batu. Baling kat dinding pun dinding retak.

Kali ni saya follow resipi En Mat Gebu. Tapi adalah derhaka sikit. Hehehe....mintak maaf ye. Resipi En Mat Gebu ni mudah..bahan pun tak banyak. Rasanya tak sampai 30 minit doh scones dah siap diuli. 30 minit tu pun...siap ada penganggu kecil @ Ali. Ada jer yang dia nak kacau....saya nak tuang susu..dia nak rasa susu....saya dah siap uli...dia nak rasa sikit tepung mentah tu. Alahai Imam kecil Mama ni....

Masa baking tak terlalu lama...around 20 minit. Scones saya hodoh sikit kejadiannya. Kalau ikut resipi En Mat Gebu doh scones ni kena canai dan tekap. Tapi kan...pencanai saya pun tak tau ke mana (last time nampak dalam kotak mainan anak soleh dan solehah saya ). Maka...saya pun buat ikut kretif sendiri. Saya gentel jadi bola sederhana besar..then canai kat atas tangan sendiri. Hahaha....awat la malas sangat sekarang ni.

Scones kali ni...saya sangat-sangat berpuas hati. Teksture rangup kat luar dan lembut kat dalam. Puas hati... So lepas ni kalau nak buat scones...saya akan guna resipi ni lagi. Cuma next time kita buat rupa dia molek-molek sikit ye.


SCONES 

Bahan-bahan

100g butter (dadu dan sejukan)
2 cawan tepung (self rising)
1 biji telur (asingkan 1 sudu kecil)
60 ml susu segar (simpan baki susu sikit)
1 sudu teh esen vanilla
1/4 cawan gula castor (lebihkan kalau tak nak makan scones dengan jem)

1. Gaul tepung, gula dan butter dengan hujung jari sampai tekstur tepung bergumpal macam serbuk roti. Saya saran anda gaul dalam bekas yang besar.
2. Buat lubang ditengah tepung. Tuangkan telur dan esen vanilla. Gaul rata. Masukan susu segar sedikit demi sedikit. Uli sampai jadi doh lembut. Kalau rasa doh lembik sangat..tambah tepung..kalau rasa keras sangat..tambah susu. Pandai-pandai la ye..
3. Baki 1 sudu kecil telur dan susu tadi dibancuh.
4. Uli doh jadi bola sederhana besar. Ambil 2 biji doh...cantumkan dan tekan atas tapak tangan. Taraaaaa dah jadi bentuk scones. Jangan tekan sampai scones jadi leper sangat sebab nanti doh akan mengembang. Tekan sikit-sikit je. Kalau nak ikut En Mat Gebu guna pencanai dan tekap guna acuan pun boleh...
5. Alas dulang pembakar dengan kertas. Taburkan sikit tepung atas dulang. Susun scones atas dulang.
6. Sapukan bancuhan telur dan susu tadi ke meliputi scones. Sapu guna berus ye..
7. Bakar guna suhu 190C sampai permukaan atas scones merekah atau perang sikit. 

4 comments:

  1. nampak sedap..tgk resepi cam senang je...huhu,tp rajin tak rajin je la ..huhu

    ReplyDelete
  2. suka mkn je buat mmg x laa hahahaha

    ReplyDelete
  3. Bila datang rajin nanti nak cuba gaklah.. hehehe..

    ReplyDelete
  4. Teringin gak nak buat acah2 mat Saleh Kan cicah air. Mesti srdap

    ReplyDelete