Wednesday, April 13, 2016

Aiskrim Choki Choki

Dah lama aiskrim choki choki ni viral kat FB dan blog tapi malas nak try. Untill saya cuba makan aiskrim yang dibeli dari orang. Itu pun orang jual 30 sen sebatang..tapi choki choki sejemput je. Tak puas makan. So esoknya terus jadi semangat nak buat sendiri. Balik kerja, saya beli susu cair dan susu pekat. Bahan-bahan lain memang dah ada kat dapur.

Around pukul 8 malam, saya mula projek aiskrim choki choki. Mula-mula tu Ali dan Adik beria ambik kerusi meja makan...nak tengok saya buat aiskrim. Lepas 5 minit dua-dua anak bertuah ni dah hilang. Si abang masuk bilik Opah dan si adik lepak depan TV dengan Atok. Tinggal la Mama dan Achu kat dapur. Buat aiskrim ni cepat dan senang...cuma antara malas dan rajin je. Saya buat ikut cara saya saja...mana yang mudah. Hasilnya......
jrng..
jeng..
jeng...


Puas hati den..sebatang aiskrim ni saya letak 1 tiub choki choki. Walaupun ramai dah tau bahan-bahan nak buat aiskrim ni..saya tempek jugak dekat entry ni sebab cara saya berbeza. Kalau rasa cara saya lebih mudah...sila cuba tapi kalau rasa ada cara lagi mudah...abaikan je. Apapun saya dah berjaya...next time boleh try buat aiskrim sumi pulak.

Aiskrim Choki Choki

Bahan-bahan 
1/2 tin susu pekat
1/2 tin susu cair
2 tin air masak
1 1/2 sudu tepung jagung
sedikit garam
Choki Choki
plastik aiskrim

1. Masak semua bahan kecuali Choki Choki dan plastik aiskrim sampai mengelegak sikit.
2. Potong setiap tiub Choki Choki kepada 2 bahagian supaya lebih mudah nak picit masuk dalam plastik aiskrim. Lagi senang kalau choki choki tu dalam keadaan separa beku means dah ada yang lembik dan ada yg masih berketul. Bila dah picit masuk dalam plastik aiskrim, tekan- tekan dengan jari choki-choki supaya rata.
3. Masukan bahan-bahan yang dimasak tadi. Saya suka guna jug kecik. Lagi senang nak masukan dalam plastik aiskrim. Supaya choki choki tadi tak larut dalam susu, saya tunggu sampai susu tu jadi suam.
4. Ikat dan sejukan.

4 comments:

  1. panas-panas ni sedap dapat eskrim..

    ReplyDelete
  2. sedap ni layan sambil nonton tv.. 😋😋😋

    ReplyDelete
  3. Pernah buat tp tekak xberapa lalu sgt hihi

    ReplyDelete
  4. Asmlkm. Ada nmpk resepi ni kat FB jugak, boleh la try nnt buat utk anak2. =)

    ReplyDelete