Friday, February 1, 2013

Lemony Lemon Cake

As-Salam

A few days ago, my big hero (En Amri la sapa lagi) asked me ... Kenapa dah lama tak ada kek or mupin? Hehehehe ... Jawapannyya mudah saja. Sebab baby Amrsyar dah pandai merangkak. Pantang lepa sikit jer..dia dah merangkak sampai ke hujung tilam. Sikit lagi kepala dia nak hentam lantai. Bahaya betoii !! Since dia dah pandai merangkak dan duduk, tidur siang pun sekejap-sekejap je. Tak sempat nak mem"baking". 

But bila dah kena tegur dengan En Amri, pagi tadi berbekalkan semangat yang kental, saya memulakan projek baking saya. Disebabkan En Amri masih masih dan masih terlupa belikan fresh milk, so saya decide untuk baking kek yang sangat-sangat simple, which is Lemon Cake. Asal resipi ni dari Sicilian Orange Cake from blog Periuk Belanga Zarin. Saya dah try banyak kali resipi Sicilian Orange Cake ni. First time buat, saya follow resipi kak Zarin tu betul-betul. Jenuh saya parut kulit oren (masa ni masih berdua lagi). Second time, saya replace oren dengan 2 sudu besar Sunquick (waktu ni Amrsyar dah keluar. Semuanya mau instant). Hasilnya still yummy. Rasa macam makan kek oren kat kedai. Dan ini kali ke-3, saya guna pati lemon (masih intsant. Tak ada masa nak memerah lemon). The taste still yummy, but saya lebih suka yang perasa Sunquick. 

Ok la enough membebel. Here is the recipe that you might wanna try :

Lemony Lemon Cake


125 g butter
125 g gula
125 g tepung gandum
2 biji telur
3 sudu besar pati lemon (saya guna jenama Lazy Lemon)
1 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil baking soda

1. Panaskan oven 170 C. 
2. Pukul butter dan gula sampai putih. Masukkan telur satu per satu.
3. campurkan tepung, baking powder daan baking soda. Ayak.
4. Masukkan pati lemon ke dalam adunan butter. Kacau sebati.
5. Masukkan adunan tepung ke dalam adunan butter. Kacau guna senduk/spatula.
6. Sudukan dalam acuan cup cake.
7. Bakar 20 ke 30 minit.

Senangkan??!!! Actually ini antara resipi kek yang paling senang dan simple. Bahan-bahan pun tak banyak. For those yang baru nak mula-mula berjinak dengan dunia baking-mem"baking" ni, boleh la cuba. Kalau tak jadi pun, tak ada la ralat sangat.




10 comments: